kees peters
  • Klankbeleving
  • About
  • Literatuur
    • Onderzoek Literatuur
  • Artikelen, video's
  • Contact

 

Foto

Kees Peters
mindful coach

Academie voor Open Bewustzijn                                          

Klankschalen,
bestemd om lief te hebben


1-  Klankschalen, bestemd om lief te hebben:
       Inhoud :
  1- Evolutie, van vuur..... naar warmte...... naar klanken          
          
Link terug naar overzicht artikelen   2- Veilig / onveilig
  3- Spanning / ontspanning
  4- Harmonie, resonantie
  5- Van vuur naar harmonie
  6- Klankschaal
  7- Wanneer is een omgeving veilig ?
  8- Warmte, harmonie, liefde
  9- India monniken
10- Kan een klankschaal overal ?

                                                                                                                       
1- Evolutie, van vuur…..naar warmte……  naar klanken  
Heel lang geleden maakten  we vuur om onszelf te verwarmen,  maar ook om de stam waarin we    leefden,  te voorzien van de  dagelijkse levensbehoeften:  voedsel.     
Dit  vuur gaf ons warmte waardoor we ons niet alleen hoefden te  voelen.        
Vuur werd  instrument  van  veiligheid  voor een herkenbare thuisplek, voor samenzijn  en harmonie. 
Vuur werd uitdrukking  van iets wat voorheen niet zichtbaar was in de vorm.    

Voorheen  konden we alleen warmte beleven door aanwezigheid van de zon.        
Door de  ontdekking van het vuur  konden we de vorm van de vuurplaats inrichten en gebruiken.  
Wat evenals vuur niet zichtbaar is in de vorm, zijn  klanken.    
Toch zijn klanken bruikbaar. Je kunt iemand roepen vragen om contac  Je kunt met klanken een hele    groep waarschuwen voor dreigend gevaar.    
Je kunt met klanken taal ontwikkelen zodat er 'n gemeenschappelijk herkenbare  klank kan ontstaan,  
waarmee je  bedoeling en betekenis  kunt aangeven. Waarmee je harmonie of niet-­‐harmonie        
kunt  aangeven.  
Zou  je een instrument kunnen maken in een tastbare vorm waarmee je harmonie kunt uitdrukken en
samenzijn van een groep?  En zou zo’n instrument door z’n klanken je veilig kunnen doen voelen ?  
    
2- veilig  / onveilig   
Wanneer ik me veilig voel is mijn hart rustig, open.  
Bij  een gesloten hart sluit ik me af en maak daarmee geen contact.    
Door dit sluiten beveilig ik m’n onveilig voelen. Maar……is  dit dan werkelijk veilig  ?  

Is er een instrument waarvan de klanken mij kunnen openen ? 
Milde  klanken die mijn onveilig voelen honoreren en me daardoor weer veilig kan voelen.    
Waarvan de klanken verbindend zijn voor ruimte in jezelf en naar  anderen in dezelfde ruimte.    
Heb je dit al eens ervaren ?  

Heb je al ‘ns ontdekt dat je vanuit 'n open contact anders waarneemt dan vanuit 'n gesloten houding ?
Dat  er bij open verbinding ruimte ontstaat waardoor jouw emoties minder opspelen en     
spanningen  verminderen ?    

3- spanning  /    ontspanning    
Spanning  hoeft niet weg, maar........een eigen keuze in de verhouding spanning/ontspanning maakt 
je wel meer vrij om open te communiceren in jouw omgeving.

Spanning hebben we nodig !  


Heel vroeger was spanning vaak onze redding. Daarmee was je alert om jouzelf en ook de groep      
te beschermen. Je leefde als groep, als stam, met een natuurlijke afwisseling tussen spanning en    
ontspanning. Soms was er één persoon in de groep die instrument was voor spanning.        
Deze persoon hield de wacht voor de hele groep. Door zijn/haar waakzaamheid konden        
de anderen zich ontspannen.      
Daardoor kon ieder lid van de groep leren leven met een natuurlijke verhouding tussen spanning    
en ontspanning. Tegelijkertijd met een gezonde afwisseling tussen veilig/onveilig.    
Onveilig waren de omstandigheden wanneer in de directe omgeving van de  stam het voedsel    
opraakte.      
Er moest worden uitgekeken naar een andere, veilige plek. Hiervoor moest eerst een onveilig   avontuur worden aangegaan met spanning: het ontdekken van een nieuw verblijf.
Dan kon er weer worden gegeten en gepaard. 
Dan ontstond er balans tussen spanning en ontspanning waardoor het gevoel van veiligheid toenam.

    
4- Harmonie,  resonantie    
Deze balans tussen waakzaam zijn vanuit veiligheid  en alertheid vanuit onveiligheid heet harmonie.   
Vanuit  harmonie zijn er open verbindingen:    
eerstens met jezelf,
vervolgens met de meest 
nabije groepsgenoten    
en uiteindelijk met de wijdse leef-­
omgeving.    
Je  bent dan in resonantie met jezelf en met je omgeving.    
Van hieruit kun je open waarnemen en 
handelen vanuit je hart.  
    
5- Van vuur naar harmonie.
In  bovenstaande schets zien we dat in de loop van de evolutie vuur een instrument is geweest        
om harmonie en resonantie te brengen in een groep.    
De  ingrediënten vuur, warmte, harmonie en resonantie zijn niet zichtbaar in de materie, in de vorm.  
   
In mijn reizen door Ladakh ( India) in de jaren ’90 was ik op zoek naar de betekenis en toepassing van de klankschaal. In de tibetaanse kloosters ontdekte ik dat de monniken verschillende vormen   gebruiken om harmonie uit te drukken. Disharmonie  werd liefdevol benaderd met diepe warme   keelklanken van de gezongen mantra’s.    
In de  ontwikkeling van de tibetaanse cultuur werd dit volk bedreigd door een grote macht China.       De  leef-­omgeving werd daardoor onveilig en de tibetanen vluchtten weg, de  wijde wereld in.     
Zij  namen een tastbaar instrument mee dat harmonie en resonantie uitdrukt, de klankschaal.  
Een schaal in vuur gesmeed.

  
De klanken van de klankschaal her‐inneren aan veiligheid, aan ontspanning,aan warmte en harmonie 
Na  de uittocht uit Tibet leven de tibetanen over de gehele wereld. De wereld is hun thuis.
De  tibetaan kan zich thuis én veilig voelen bij zichzelf.    
Hij heeft geleerd om zichzelf warmte te g
even en kan dit delen met anderen in iedere omgeving   vanuit een open hart, vanuit harmonie.    
    
6- Klankschaal  
De  klankschaal is een ritueel instrument dat deze harmonie en natuurlijke resonantie   
vertegenwoordigt.       
De  klanken van de schaal kunnen jouw hart aanraken en uitnodigen tot openen.    
De trillingen
masseren het in jouw leven opgebouwde spannings-­weefsel rondom jouw hart.  
De trillingen vragen jouw geest om met warmte-volle compassie te kijken naar jouw spanning en   stress. Beide energieën –  spanning en stress
‐  zijn in jouw geschiedenis aktief geweest in pogingen    om jou te beschermen.    
Dit spannings-­weefsel rondom jouw hart kan bij aanraking door klanken pijnlijk voelen.  
Op  zo’n moment wordt je er ten diepste aan her‐innert dat jouw natuurlijk mechanisme voor        
het bewaken van jouw veiligheid werkzaam is.    
Wanneer jouw hart zich opent kan dit dan ook pijn doen.    
Het is dan ook belangrijk om voor jezelf te erkennen wanneer jouw omgeving veilig is of onveilig    
om jouw hart te openen.        
    
7- Wanneer  is een omgeving veilig ?    
Laten we eens kijken naar een hedendaagse plek waar je je kunt ontspannen met warmte en        
met klanken van een klankschaal. Alleen of samen en in naaktheid.    
In deze moderne tijd met veel spanningen is het heerlijk om jezelf  te verwennen met aangename    
ontspanning in een sauna. Je kleedt je uit en je gaat met vreemden in een klein heet hokje zitten.
Veilig of onveilig ?    
Dat het onveilig zou kunnen zijn ontkennen we voor een deel.    
Als  we maar niet teveel rond kijken naar de naaktheid van de ander, valt het wel mee, vertellen we onszelf. 
Maar dan komt er iemand spelen op een klankschaal.    
Nu wordt ons hart direct aangesproken.        

    
8- Warmte,  harmonie,  liefde.    
Je  hele systeem van alertheid voor veilig/onveilig reageert direct en onbewust.        
Je hart is eerlijker dan je geest.    
Het pijn
‐signaal vanuit het spannings‐weefsel rondom je hart kan maken dat je je niet veilig voelt:  
je wilt weg uit diecabine.        

In feite wordt er in die kleine omsloten cabine met vreemde mensen die niet tot jouw vertrouwde   omgeving horen van jou én van alle anderen gevraagd liefdevol aanwezig te zijn mét en voor elkaar.    Hiermee voorbij te gaan aan je individuele beschermingen.  
Deze reacties honoreren, tegelijkertijd contact maken met je eigen lichaam, bij jezelf blijven door diep in- en uit te ademen en je in vertrouwen te verbinden met de klanken van de klankschalen, kán jou veiligheid geven.

Dán kun je de kracht, de warmte en de resonantie van de klanken toelaten én voelen.   
    
9- India  monniken    
Ik  heb in 1994 in India mogen werken met klankschalen bij jonge Tibetaanse monniken, 20-ers.       
Ik  heb mogen beleven hoe het is om enige weken in hun wij-­cultuur, hun klooster-groep,  te leven.   Kloosterlingen die vanzelf-sprekend resoneren met alle andere monniken,  met hun familiebuiten   het klooster en met de natuur in hun omgeving.    
Het is zo vanzelf-"klinkend" dat de klankschaal zich in zo'nnatuurlijke omgeving generaties lang    
heeft ontwikkeld.
De klankschaal is ook het enige instrument op de wereld dat een
volledig natuurlijk spectrum aan   boventonen heeft. Anders gezegd: een ongeschonden trillings-­weefsel.      
Deze  monniken  hadden een naakt hart, ongeschonden en helemaal open.        
Ze  waren zo  thuis in hun open ruimte met zichzelf dat ze begrippen als veilig/onveilig niet kenden. Harmonie en resonantie zijn voor hun natuurlijk aanwezige ingrediënten.        
En de door hun cultuur ontwikkelde klankschaal  vertegenwoordigt   deze hart-­kwaliteiten.    
    
10- Kan een klankschaal  overal ?    
Wanneer je met klankschalen werkt is het belangrijk om te weten dat iedere aanwezige persoon op   een eigen manier reageert op de trillingen van de klankschaal. Er is niet meteen harmonie of   resonantie met zichzelf, met de anderen in dezelfde ruimte.    
Een natuurlijk gegeven is dat bij elke acktie iedereen zijn verhouding tussenspanning/ ontspanning    en veilig/onveilig aftast.    

Ons hart is het instrument om ons dit te laten voelen.        
Wanneer  ons hart veilig, vrij en open kan  resoneren  op de klanken van de klankschaal, vindt  
verbinding  plaats.  Verbinding betekent hier dat de klanken het pijnlijke spannings‐ weefsel  
rondom het hart warm en liefdevol kunnen masseren.        
Het is belangrijk om te beseffen dat je bij het bespelen van een klankschaal tussenpersoon bent   tussen de klanken van de klankschaal en degene die deze klanken ontvangt.    
Het vraagt om zonder oordeel de reacties van de ontvanger te kunnen begeleiden.    
Het vraagt ook om te weten dat voor sommige ontvangers van de klanken er een gevoel van   onveiligheid kan zijn waarbij de natuurlijke reactie van de ontvanger betekent dat deze weg wil uit de ruimte.    
Vraag blijft voor mij: zijn er ruimtes of omstandigheden welke niet geschikt zijn om mensen klanken   van de klankschalen aan te bieden  ?  

Jouw ervaring met mij delen ?!
Heb jij hier ervaring mee, of, heb jij hierover een onderbouwde mening, dan nodig ik je graag uit dit met mij te delen.
Je vindt mijn adresgegevens en e-mail op de pagina "contact".


    
    

    
    
 
    
    
    


 







Maak een gratis website met Weebly