|
|
Link: Literatuur
Sinds zomer 2012 heb ik intensief literatuur-onderzoek gedaan naar:
. ontwikkelingen neurobiologie
. is er een praktisch toepasbaar model vanuit de neurobiologie?
Ja en ik noem dit het gebied van resonantie.
Dit geeft ook de relatie aan tussen je innerlijke klimaat, jouw innerlijke welzijn en het klimaat van de aarde.
. maatschappelijke toepassingen van mindfulness
Dr.Stephen Porges heeft vanuit de neurobiologie in 1995 een model ontwikkeld: de PolyVagal Theory ( PVT).
Deze theorie maakt duidelijk dat het brein wordt geïnformeerd door het hart en de buik en dat signalen hiervan
zichtbaar zijn aan de gezichtsuitdrukking, aan de stem en aan de manier waarop je luistert.
In feite gaat dit over de wijze waarop jij communiceert vanuit jouw innerlijke klimaat.
De theorie geeft nieuwe verhoudingen aan tussen de sympathicus ( krachtige, ongeschonden inzetbaarheid ) en
de ventrale parasympathicus ( mild open kunnen verbinden ).
Vanaf 2005 wordt de PVT meer en meer genoemd in de academische literatuur.
Vanaf 2012 wordt de praktische toepasbaarheid van deze theorie meer en meer beschreven.
Men vindt toepassingen in mindfulness, onderwijs en de zorg.
Deze ontwikkeling vindt vooral plaats in Amerika.
Cozolino schetst dat er veel onrust en onveiligheid is in Amerika en dat dit merkbaar is aan het gedrag
van kinderen in de dagelijkse school-omgeving en aan zieken in hospitaals.
Er is budget vrijgekomen om rust en veiligheid in scholen en in ziekenhuizen te vergroten.
Op dit moment - 2022 - verschijnt er nieuwe literatuur welke gebaseerd is op deze onderzoeken.
De onderzoekers werken vanuit een samenwerking met psychologen, neurowetenschappers en meditatie-leraren.
Zie documentatie: Stephen Porges, Bessel van der Kolk, Kirk Olson, Louis Cozolino, Barbara Frederickson.
Academie voor open Bewustzijn biedt e-books aan plús webinars over welke ontwikkeld zijn vanuit studies met de thema's
welke je vindt in mijn literatuur-lijst, zoals:
- webinar: de polyagaaltheorie bij mindfulness
- webinar: ons relatie-zintuig en de polyvagaaltheorie
zie agenda van de Academie
- e-book : trauma-sensitieve mindfulness
zie winkel van de Academie
Ontdekkingen en waarde van literatuur.
In hun literatuur vind je verwijzingen naar mindfulness.
Hoe mindfulness rust en veiligheid teweegbrengen, saamhorigheid en creativiteit.
Ook vind je dat het oude top/down-systeem moeilijk funktioneert in deze tijd.
In dit top/down-systeem dient de leerling te voldoen aan de eisen van het leerprogram.
Zijn kwaliteit wordt getoetst door tentamens. Voor natuurlijke intelligentie is nauwelijks plek.
Bij een bottom/up-systeem luistert de leerkracht naar de leerling, of, luistert de verzorgende naar de zieke.
In dit systeem krijgt ook de directe leef-omgeving een zodanige plek dat de groep elkaar stimuleert en verzorgt.
Leerlingen worden herkend en erkend aan hun persoonlijke talenten. Ook de "lastige" leerling en het
kind met "onbegrepen gedrag" krijgen waarachtige empathische aandacht.
Dit maakt dat een klas leerlingen een dynamische groep wordt waarmee bedoeld wordt dat men elkaar
ziet en hoort én stimuleert. De hele klas, de hele school is in een empathische resonantie:
Men leeft het samen tasten, samen verwonderen, samen plezieren, samen weten.
Onderzoek geeft aan dat creativiteit en veiligheid toenemen, onrust afneemt en betrokkenheid tot elkaar ontstaat.
Zieken voelen zich serieus genomen en vinden daardoor rust in zichzelf. Dit bevordert het vermogen tot herstel.
Bij chronisch zieken werkt mindfulness preventief: reductie van verergering van de ziekte.
De PVT geeft de leraar, de verzorgende en de mindful coach een instrument om empathisch
te kunnen afstemmen en werkelijk te kunnen toetsen of open communicatie en resonantie plaatsvinden.
Als begeleider in een groep krijg je regie over potentieel en creativiteit in de ruimte.
Het resultaat kan zijn een hartvolle interpersoonlijke dynamiek.
Optimale ingrediënten welke men vindt in
Mindful Coachen, Neuro-sensitieve Mindfulness, Trauma-sensitieve Mindfulness
opleidingen aan de Academie voor Open Bewustzijn.
Dorle Lommatzsch, hoofddocent Academie voor Open Bewustzijn,
geeft in 2023 weer vele aktiviteiten op verschillende lokaties in Nederland.
= Nacholing voor Mindful Professionals
= Mindful communiceren in de Zorg
= Mindful communiceren in het Onderwijs
= Neurosensitieve mindfulness
= Mindfulness en de werking van ons brein
= Trauma-sensitieve mindfulness
= Intensive voor mindfulness trainers, therapeuten, leerkrachten en managers
= Zomer-Retraite 7 - 11 augustus 2023 in Herberg De Dieken in Holten
Kijk op de algemene agenda van de Academie
Sinds zomer 2012 heb ik intensief literatuur-onderzoek gedaan naar:
. ontwikkelingen neurobiologie
. is er een praktisch toepasbaar model vanuit de neurobiologie?
Ja en ik noem dit het gebied van resonantie.
Dit geeft ook de relatie aan tussen je innerlijke klimaat, jouw innerlijke welzijn en het klimaat van de aarde.
. maatschappelijke toepassingen van mindfulness
Dr.Stephen Porges heeft vanuit de neurobiologie in 1995 een model ontwikkeld: de PolyVagal Theory ( PVT).
Deze theorie maakt duidelijk dat het brein wordt geïnformeerd door het hart en de buik en dat signalen hiervan
zichtbaar zijn aan de gezichtsuitdrukking, aan de stem en aan de manier waarop je luistert.
In feite gaat dit over de wijze waarop jij communiceert vanuit jouw innerlijke klimaat.
De theorie geeft nieuwe verhoudingen aan tussen de sympathicus ( krachtige, ongeschonden inzetbaarheid ) en
de ventrale parasympathicus ( mild open kunnen verbinden ).
Vanaf 2005 wordt de PVT meer en meer genoemd in de academische literatuur.
Vanaf 2012 wordt de praktische toepasbaarheid van deze theorie meer en meer beschreven.
Men vindt toepassingen in mindfulness, onderwijs en de zorg.
Deze ontwikkeling vindt vooral plaats in Amerika.
Cozolino schetst dat er veel onrust en onveiligheid is in Amerika en dat dit merkbaar is aan het gedrag
van kinderen in de dagelijkse school-omgeving en aan zieken in hospitaals.
Er is budget vrijgekomen om rust en veiligheid in scholen en in ziekenhuizen te vergroten.
Op dit moment - 2022 - verschijnt er nieuwe literatuur welke gebaseerd is op deze onderzoeken.
De onderzoekers werken vanuit een samenwerking met psychologen, neurowetenschappers en meditatie-leraren.
Zie documentatie: Stephen Porges, Bessel van der Kolk, Kirk Olson, Louis Cozolino, Barbara Frederickson.
Academie voor open Bewustzijn biedt e-books aan plús webinars over welke ontwikkeld zijn vanuit studies met de thema's
welke je vindt in mijn literatuur-lijst, zoals:
- webinar: de polyagaaltheorie bij mindfulness
- webinar: ons relatie-zintuig en de polyvagaaltheorie
zie agenda van de Academie
- e-book : trauma-sensitieve mindfulness
zie winkel van de Academie
Ontdekkingen en waarde van literatuur.
In hun literatuur vind je verwijzingen naar mindfulness.
Hoe mindfulness rust en veiligheid teweegbrengen, saamhorigheid en creativiteit.
Ook vind je dat het oude top/down-systeem moeilijk funktioneert in deze tijd.
In dit top/down-systeem dient de leerling te voldoen aan de eisen van het leerprogram.
Zijn kwaliteit wordt getoetst door tentamens. Voor natuurlijke intelligentie is nauwelijks plek.
Bij een bottom/up-systeem luistert de leerkracht naar de leerling, of, luistert de verzorgende naar de zieke.
In dit systeem krijgt ook de directe leef-omgeving een zodanige plek dat de groep elkaar stimuleert en verzorgt.
Leerlingen worden herkend en erkend aan hun persoonlijke talenten. Ook de "lastige" leerling en het
kind met "onbegrepen gedrag" krijgen waarachtige empathische aandacht.
Dit maakt dat een klas leerlingen een dynamische groep wordt waarmee bedoeld wordt dat men elkaar
ziet en hoort én stimuleert. De hele klas, de hele school is in een empathische resonantie:
Men leeft het samen tasten, samen verwonderen, samen plezieren, samen weten.
Onderzoek geeft aan dat creativiteit en veiligheid toenemen, onrust afneemt en betrokkenheid tot elkaar ontstaat.
Zieken voelen zich serieus genomen en vinden daardoor rust in zichzelf. Dit bevordert het vermogen tot herstel.
Bij chronisch zieken werkt mindfulness preventief: reductie van verergering van de ziekte.
De PVT geeft de leraar, de verzorgende en de mindful coach een instrument om empathisch
te kunnen afstemmen en werkelijk te kunnen toetsen of open communicatie en resonantie plaatsvinden.
Als begeleider in een groep krijg je regie over potentieel en creativiteit in de ruimte.
Het resultaat kan zijn een hartvolle interpersoonlijke dynamiek.
Optimale ingrediënten welke men vindt in
Mindful Coachen, Neuro-sensitieve Mindfulness, Trauma-sensitieve Mindfulness
opleidingen aan de Academie voor Open Bewustzijn.
Dorle Lommatzsch, hoofddocent Academie voor Open Bewustzijn,
geeft in 2023 weer vele aktiviteiten op verschillende lokaties in Nederland.
= Nacholing voor Mindful Professionals
= Mindful communiceren in de Zorg
= Mindful communiceren in het Onderwijs
= Neurosensitieve mindfulness
= Mindfulness en de werking van ons brein
= Trauma-sensitieve mindfulness
= Intensive voor mindfulness trainers, therapeuten, leerkrachten en managers
= Zomer-Retraite 7 - 11 augustus 2023 in Herberg De Dieken in Holten
Kijk op de algemene agenda van de Academie